Jeśli potraktujemy warzywa nieprawidłowo, nawet jeśli nie są one poddawane odpowiedniej obróbce cieplnej, tracą dużo cennych witamin i minerałów.

Elemental już myśli, że warzywa są nieocenione dla naszego zdrowia. Powinny one uzupełniać nasze codzienne menu i być alternatywą dla niezdrowe i wysoko przetworzonej żywności.

Warzywa mogą jednakże nieświadomie pozbawiają wielu cennych składników odżywczych, które są mniej biedniejsze w stosunku do upraw z wcześniejszych lat.

Metody hodowli przemysłowej i rosnąca liczba powszechnie stosowanych chemicznych środków ochrony roślin spowodowały, że wiele warzyw traci wiele składników odżywczych.

Kiedy jednak jesteśmy w stanie kupić dobrej jakości pomidory lub sałatę, ważne jest, aby ciało mogło wykorzystać całe bogactwo. Co należy pamiętać?
Gotowane pomidory

Pomidory są przykładem faktu, że czasami gotowanie prowadzi do zwiększenia ilości substancji biologicznie czynnych. Ma to miejsce w przypadku likopenu, który pod wpływem wysokich temperatur staje się łatwiej dostępny dla człowieka.

Likopen jest związkiem z grupą karotenoidów, która daje czerwone rośliny (ta substancja występuje także w czerwonej papryki, czerwonym grejpfrutku i dzikiej róży).

Jest to bardzo silny przeciwutleniacz, zmniejszając tym samym ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych i nowotworowych. Chroni również przed działaniem wolnych rodników i opóźnia proces starzenia się skóry.

Przyjęcie likopenu jest lepsze, gdy oliwę z oliwek dodaje się do potraw pomidorowych.
Rozdrobniona Sałata

Sałata jest najlepiej przechowywana w lodówce, po odtworzeniu. Nie używaj tego noża, ponieważ pozbawi to listy cennych składników odżywczych.
Zbyt długie warzywa do gotowania

Długie gotowanie warzyw pozbawia ich większości witamin i minerałów (z wyjątkiem wymienionego pomidora).

Obróbka termiczna negatywnie wpływa na witaminy zawarte w warzywach. Marchew i szpinak w procesie gotowania mogą prawie całkowicie wyczerpać całą zawartą w niej witaminę C.

Warzywa są najlepiej gotowane w parze lub w małych ilościach wody, ale na krótki czas.
Zdrowe sosy sałatkowe

Przygotuj sałatki, często do przygotowywania sosów o zawartości tłuszczu bez tłuszczu. Są pełne soli i cukru. Zdrową alternatywą jest samoprzylepna oprawa.

Możesz użyć oliwy z oliwek, oleju kokosowego lub innego rodzaju zdrowego tłuszczu (np. Oleju z nasion lnu), dodając ulubione zioła (świeże lub suszone).
Gotowanie czosnku

Czosnek charakteryzuje się wyraźnym smakiem i zapachem. Jest to jeden z naturalnych antybiotyków, doskonały środek przeciwbakteryjny i recepta na wiele schorzeń (obniża ciśnienie krwi, zabija E. coli, łagodzi objawy przeziębienia).

Właściwości lecznicze czosnku zawdzięcza allicynie. Jest to chemia działająca bakteriobójczo.

Zamarza, gdy czosnek jest pocięty lub zmiażdżony, ale znika - kiedy bylinę poddawano obróbce termicznej. Zdrowe właściwości pozbawione są również czosnku marynowanego w occie.
Peeling warzyw ze skóry

Wiele antyutleniaczy znajduje się w skórach roślinnych, które w procesie przygotowywania żywności są najczęściej uważane za odpady. Dzieje się tak nawet w przypadku marchwi, które przed jedzeniem wystarczająco, aby zaroślać dobrze.

Bardzo cenny składnik - resweratrol - zawiera z kolei skórki winogron. Substancja ta zapobiega chorobom sercowo-naczyniowym i działa przeciwnowotworowo.

Ziemniaki nie powinny być obrane, ponieważ ich skóra jest najbardziej bogata w błonnik i witaminę B.

Warto pamiętać, że warzywa i owoce są obierane nożem ze stali nierdzewnej.
Jedz ziemniaki zaraz po gotowaniu

Gotowane ziemniaki zawierają dużą ilość skrobi, która zwiększa poziom cukru we krwi.

Jeśli jednak warzywa są gotowane, następnie schłodzić i umieścić w lodówce przez co najmniej 12 godzin, wówczas ich wartość odżywcza wzrasta znacząco, a wartość kaloryczna maleje. Podobny sposób może być również używany do makaronu i ryżu.
Odrzucenie cennych części warzyw

Nie każdy lubi jeść liście buraków, ale jak się okazuje, są bogate w wiele cennych składników odżywczych.

Popularnym w Polsce jest botwinka, tak młode liście i korzenie buraka. Przygotowuje się pożywną zupę na bazie.