Nowalijki są jednym z pierwszych objawów wiosny. W marcu spodziewamy się, że będą niecierpliwi i chętnie kupili, gdy tylko pojawią się na półkach sklepowych. Niestety, pierwsze wiosenne warzywa często są faszerowane chemicznie i pozbawione wartości odżywczej.

Rozpylanie grzybiczych patogenów i nawożenie zbyt dużo sztucznych substancji jest rutynową praktyką, która ma na celu osiągnięcie dużych plonów i zmniejszenie strat spowodowanych niewłaściwym stanem wzrostu roślin. Wszystkie te substancje w nadmiarze mogą negatywnie wpłynąć na nasze zdrowie. Jeśli więc marzysz o poczuciu smaku wiosny, rozważyć uprawę własnych powieści - jest znacznie prostsze niż myślisz.

Najlepiej rozwijać młode warzywa w tunelach foliowych, ale jest to opcja tylko dla tych, którzy mają nawet kawałek ogrodu. Jeśli nie jesteśmy tak szczęśliwi - nic nie stracą. Dobrze oszklona weranda lub balkon, a nawet parapet okna wschodniego lub południowego. Co zrobić? Polecamy rzodkiewkę, sałatę masłową, rukolę, szpinak i oczywiście młode cebulki z szczypiorkiem. Oto ich właściwości zdrowotne.


Rzodkiewka

Niekwestionowana królowa noworodków. Znajdziemy tam witaminy A, C i B, a także żelazo, fosfor, cynk, potas i siarę. Zawartość "pierwiastka życiowego" lub potasu pozwala rzodkwi wpływać na regulację ciśnienia krwi i tętna.

Ponadto poprawia pracę mózgu, poprawiając pamięć i koncentrację. Ze względu na zawartość potasu, rzodkiewka jest również zalecana u pacjentów z opornością na insulinę, ponieważ uczula tkanki na insulinę. Dzięki niskiej zawartości kalorii może być częścią diety odchudzającej. Ponadto wspomaga aktywność wątroby, pobudza ją do uwolnienia żółci, co ułatwia trawienie i wydalanie pokarmów. Picie soku z rzodkwi (zarówno korzeni, jak i młodych liści) przez pozytywny wpływ na stan i funkcję nerek, a nawet pomaga pozbyć się kamieni nerkowych.

Sałata masłowa

Sałata zawiera luteinę i zeaksantynę, potężne przeciwutleniacze chroniące przed zwyrodnieniem plamki żółtej. Właściwości sałaty pomagają wzmocnić układ nerwowy, poprawić trawienie i odkwasić. Sałata dostarcza kwasu foliowego i witamin z grupy B, witamin E i C, potasu, żelaza, manganu, magnezu, kwasów organicznych. Wspomaga odporność i jest niezbędnym składnikiem przyszłej diety matek, ponieważ zawiera kwas foliowy.

Rukola

Rukola zawiera około ośmiokrotnie więcej wapnia, pięć razy więcej witaminy A, witaminy C i witaminy K, a cztery razy więcej żelaza niż ta sama sałata lodowa. Rukola jest niskokaloryczna, łatwo strawna i działa bakteriobójczo. Poza tym zapobiega anemii i osłabieniu.

szpinak

Pomaga zwiększyć masę mięśniową, reguluje odkładanie się tłuszczu w organizmie i zmniejsza ryzyko raka. Jest również źródłem budowniczego kości wapniowej. Zawiera witaminy C, E, K, B1, B2, B6, jod, mangan i karoten. Szpinak jest bogaty w przeciwutleniacze, które wspierają mechanizmy obronne organizmu. Spowalnia proces utraty pamięci, a tym samym przeciwdziałając postępowi choroby Alzheimera. Szpinak chroni również przed chorobą Parkinsona. To zielone warzywa mogą być stosowane w stanach zapalnych przewodu pokarmowego i zwyrodnieniowych siatkówki.

Cebula

Cebula zawiera glikozydy, w tym najważniejsze: disiarczek aloe-propylu. To ten składnik jest odpowiedzialny za większość właściwości leczniczych warzyw. Zawiera enzymy poprawiające trawienie i metabolizm. Cebula jest bogata w minerały, takie jak siarka, żelazo, potas, magnez, mangan, fluor, wapń, fosfor, witaminy (A, B, C i E) oraz diuretyczne flawonoidy. Dzięki glukokininie (hormon roślinny) ma właściwości przeciwcukrzycowe.