Są niezbędne dla właściwego funkcjonowania organizmu. Witaminy, o których mowa, znajdują się w niemal każdym produkcie spożywczym. Jak przygotowywać posiłki, aby nie stracić najważniejszych składników?
Ważne witaminy

Bez witamin żaden organ nie jest w stanie pracować. Niedobór każdego z nich powoduje zwiększone ryzyko wielu chorób. Warzywa i owoce zazwyczaj nie są spożywane w stanie surowym.

Witaminy, chociaż nie są źródłem energii, są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania całego ciała. Są też związkami organicznymi, co oznacza, że ​​nie są trwałe. Dlatego zawsze konieczne jest ich uzupełnienie, najlepiej w formie naturalnej.

Związki, które są witaminy są bardzo łatwe do rozkładu i utleniania. Odnosi się to na przykład do witamin A, B9, C, D, E i beta-karotenu. Najmniej trwałe to witamina C lub kwas askorbinowy. Wspomaga układ odpornościowy, ma silne właściwości przeciwutleniające, które chronią przed starzeniem się skóry i wzmacnia układ krążenia.
Proces niszczenia

Większość witamin znajduje się w świeżych owocach i warzywach. Mogą stracić wartość odżywczą z wielu powodów. Jednym z czynników jest zbyt wysoka lub zbyt mała temperatura otoczenia, dostęp światła i powietrza lub przetwarzanie żywności. Niszczy także skórę, gotowanie, zadławienie i smażenie.

Jak zachować witaminy?

Owoce i warzywa najlepiej jeść z skórką. Jest bogaty w witaminy, minerały i wysoką zawartość błonnika. Owoce i warzywa powinny być przechowywane w ciemnym miejscu. Światło słoneczne może powodować utlenianie witamin, takich jak A, B2, D, E i K.

Szpinak, kapusta brukselska, szeroka fasola, brokuły, kapusta lub zielony groszek to warzywa, które nie są warte wrzenia w wodzie. Wysoka temperatura niszczy kwas foliowy, którego duże ilości znajdują się w tych ciemnozielonych roślinach.

Najlepszym dla naszego zdrowia są świeże liście. W kolejnych dniach (nawet jeśli są przechowywane w ciemnym miejscu), utrata kwasu foliowego może wynieść nawet 70%.

W wielu domach warzywa i owoce są zamrożone. Ale zróbmy to z tymi świeżymi produktami, zaraz po zakupie. Oszronienie zmniejsza utlenianie witaminy C. Jest to zdrowszy sposób na zakup suszonych owoców.

Przygotowywanie kolacji

Jak obrać warzywa, żeby nie stracić wartości? Najlepiej umieścić je w wodzie bezpośrednio po gotowaniu i gotować. Pamiętaj jednak, aby używać noży ze stali szlachetnej do cięcia. Stale te powodują reakcję między polifenolami (np. W szpinaku) i żelazem. W wyniku tego zniszczone są cenne składniki.

Warzywa na kolację (np. Kalafior, brokuły lub fasola) najlepiej przygotowywane są na parze, w wodzie lub w formie surowej - w formie sałatek i sałatek. Ten ostatni w procesie przygotowania traci tylko 20 procent. Witamina C. Rozdrobnienie warzyw obniża ich wartość o 30%, a gotowanie - o 50%.

Ziemniaki przechowywane w temperaturze pokojowej tracą średnio 15 procent. Witamina C miesięcznie. Peeling i gotowanie niszczy kolejne 30 do 50 procent. Ta witamina.

Witaminy są również niszczone podczas napełniania wodą po ugotowaniu owsianki lub ryżu. Dlatego najchętniej nalewać najmniejszą ilość wody. Możemy nawet popełniać błędy, gdy dodamy posiekaną natkę pietruszki do zupy. Zaleca się posypanie zielonych warzyw na samym końcu. W ten sposób nie straci cennego kwasu askorbinowego.
Zjedz owoce i warzywa

Serwuj warzywa i owoce tuż po ich obieraniu i obcięciu, najlepiej na zasadzie surowej. Te części, które zostawiamy na później, ukryć się w szczelnie zamkniętych pojemnikach. W ten sposób zachowujemy witaminę A, która wzmacnia odporność i pozytywnie wpływa na wygląd skóry.

Poważnie powinniśmy również rozważyć informacje o piciu herbaty cytrynowej. Plasterki nie należy dodawać do gorącego naparu. Wysoka temperatura skutecznie zniszczy witaminę C zawartą w cytrusach.