Racjonalny sposób karmienia powinien charakteryzować się wysoką zawartością warzyw w diecie. Ze względu na obfitość składników świadczących zdrowie, warto poświęcić chwilę na rozważenie warzyw z kapusty. Ta rodzina warzyw obejmuje, przede wszystkim, kapustę, chińską, chińską, białą i czerwoną, brokuły, kapusty brukselskiej, kalafior i kalarepę. Ich wspólną cechą jest niska wartość opałowa wynikająca z niskiej zawartości tłuszczu i węglowodanów. Najbardziej bogate w minerały i witaminy wydaje się być niedoceniane i tak rzadkie w naszych kuchniach. 100 g tego produktu zawiera między innymi 530 mg potasu (11% dziennego zapotrzebowania na osobę dorosłą), 150 mg wapnia (15%), 1,7 mg żelaza (15%), 892 μg witaminy A (100% 120 mg witaminy C (ponad 100%).

Właściwości warzyw brassica

Warzywa Brassica są również bogate w karotenoidy - naturalny barwnik roślinny. Związki te wykazują szerokie spektrum korzystnych wpływów na ludzkie ciało. Należy tu wspomnieć: obniżenie poziomu cholesterolu całkowitego, zwiększenie dobrego cholesterolu, wspomaganie układu odpornościowego, zapobieganie powstawaniu guzów.

Brokuły lub kapusta są dobrym źródłem witaminy K, który odgrywa ważną rolę w procesie krzepnięcia krwi. Dlatego zaleca się osobom stosującym leki przeciwzakrzepowe, takie jak acenokumarol, w celu ograniczenia spożycia tej grupy warzyw.

Chińska, chińska i chińska kapusta są bogate w witaminę E. Osiem gramów produktu zawiera około 2 miligramów tej witaminy (około 15 procent dziennego zapotrzebowania). Jego głównym zadaniem jest chronić komórki przed utlenianiem, co może prowadzić do raka.

Także, jak już wspomniano w przypadku kapusta, warzywa kapusty są bogate w witaminę C. Jest to niezbędne do produkcji kolagenu. Ponadto pomaga zwalczać infekcje, poprawia wchłanianie żelaza i wykazuje silne właściwości przeciwutleniające. Osoby narażone na niedobory witamin to głównie reumatyzm, palacze, osoby często walczące ze stresem.

Warzywa Brassica w profilaktyce raka

Jednak z punktu widzenia żywienia warzywa kapusty są postrzegane przede wszystkim jako produkty mające duże znaczenie w zapobieganiu nowotworom. Właściwości przeciwnowotworowe biorą pod uwagę ich związki zwane glukozynolanami. Badania wykazały, że substancje te prowadzą do zahamowania podziału komórek nowotworowych oraz do przyspieszonej śmierci komórek zawierających uszkodzony DNA. Według doniesień naukowych spożycie warzyw kapustnych co najmniej raz w tygodniu przyczynia się do zmniejszenia ryzyka raka prostaty o około 40 procent.
Co rozważyć przy jedzeniu warzyw z brassicy?

Należy jednak pamiętać, że nadmierne spożycie produktów bogatych w glukozynolany może powodować niekorzystne skutki wirusowe. Zbyt wysoka dostawa tych substancji hamuje produkcję hormonu tarczycy. Konsekwencją tego jest nadaktywność gruczołu przysadki tarczycy, a tym samym rozwój woli.

Dodatkowo, warzywa brasyjankowe mają działanie rozkurczające. Z tego powodu zaleca się ograniczenie lub wyeliminowanie tych produktów z diety u osób cierpiących głównie na choroby układu trawiennego. Biorąc pod uwagę wszystkie wyżej wymienione aspekty, ważne jest również, aby warzywa zachowywały umiar w jedzeniu.